XI Seminarium praktyczno-naukowe Lean Higher Education Poland - Konferencja - BRIDGE of Knowledge

Konferencja XI Seminarium praktyczno-naukowe Lean Higher Education Poland

Data wydarzenia

24-25 czerwca 2024
Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
Europe/Warsaw strefa czasowa

Treść strony -Czym jest Lean?

Czym jest Lean?

Peter Drucker - guru zarządzania - napisał:

"Nie ma nic bardziej nieefektywnego, niż robić efektywnie rzeczy, których nie powinno się robić wcale"

Te słowa dobrze oddają ideę Lean Thinking.

---

Lean to angielska nazwa na koncepcję ciągłego doskonalenia (KAIZEN)

Źródła koncepcji Lean sięgają okresu po II Wojnie Światowej w Japonii, a dokładniej w Toyocie.

To wtedy Toyota stanęła w obliczu konieczności redukcji zatrudnienia, za którym wkrótce przyszły zwiększone zamówienia. To wyzwanie spowodowało, że Taichi Ohno - uznawany za ojca koncepcji - uznał, że należy zupełnie zmienić podejście do organizacji procesów i pracy. by to co wydaje się niemożliwe stało się możliwe. 

Taichi Ohno inspiracji poszukiwał wszędzie, kierując się zasadami: 

> nie róbmy tego co nie dodaje wartości naszym klientom

> rozmawiajmy o problemach/błędach i zmieniajmy nasze procesy tak, by ich nie generowały  

> włączmy i wspierajmy wszystkich pracowników w poszukiwanie rozwiązań

> róbmy to co potrzebne, wtedy kiedy potrzebne, w miejscu w którym potrzebne

A w skrócie "dostarczajmy naszym klientom wartość jak najmniejszym wysiłkiem przy zachowaniu szacunku do członków naszego zespołu"

Podejście Toyoty do jej procesów jest na tyle wyjątkowe, że dziś organizacje wszystkich branż sięgają po nią by stawać się lepsze. Po Lean sięgają również uczelnie całego świata.

Definicją najlepiej oddającą zamierzenia Toyoty jest:
Lean to droga do niedościgłej organizacji poprzez stopniową i nieustającą eliminację marnotrawstwa we wszystkich aspektach działalności poprzez wykorzystanie każdego grama inteligencji w organizacji aby spełnić maksymalnie oczekiwania klientów zapewniając jednocześnie satysfakcję zespołu na najwyższym poziomie.

Chodzi o to byśmy potrafili określić kim jest nasz klient i stale doskonalili wspólne działania w celu realizacji oczekiwań tego klienta. Powinniśmy jednocześnie dbać o satysfakcję z wykonanych działań i współpracy w zespole. Satysfakcję nie tylko z wyniku, ale również z drogi jaką przebywamy by ten wynik osiągnąć. Byśmy nie pomijali niczyjej opinii, zdania czy zaangażowania, gdyż dzięki temu możemy lepiej wykorzystać talenty nasze i tych, którzy nas otaczają. Używanie talentu i patrzenie na rezultaty działań, które są naszą silną stroną daje ogromną satysfakcję i wiarę we własne możliwości.


W tej drodze do doskonałości mamy do dyspozycji 10 wskazówek – 10 zasad kaizen:
Te 10 zasad ciągłego doskonalenia (z jap. Kaizen) wykorzystujemy, by rozwijać siebie, by każdego dnia być lepszym nie od innych, ale od tego jakimi byliśmy wczoraj.

1. Porzuć stare zasady myślenia
Nie chodź tylko utartymi szlakami. Spróbuj pomyśleć w inny sposób niż dotychczas. Podważ zastany stan rzeczy. Nie bój się próbować.

2. Myśl o sposobach, by pierwsze stało się możliwe
Szukaj okazji, żeby spojrzeć na problem z innej perspektywy. Pytaj osób, które nie znają Twojego zadania o opinię. Bądź gotowy, żeby działać niestandardowo nawet jeśli wiąże się to z wyjściem z Twojej strefy komfortu.

3. Nie rób wyjątków
Bądź konsekwentny – zachowuj podobną postawę w obliczu każdego wyzwania, problemu.

4. Szukaj najprostszego rozwiązania – nie najlepszego.
Zacznij działać małymi krokami i sprawdzaj w praktyce, czy Twoje pomysły działają. Jeśli zadziałają można je dalej rozwijać, żeby stawały się co raz doskonalsze.

5. Błędy naprawiaj od ręki.
Widzisz błąd – zareaguj, podejmij działanie, żeby nie pozwolić to, by sytuacja się nie powtarzała.

6. Używaj rozumu, a nie portfela
Bądź sprytny. Nie uzależniaj swoich działań od pieniędzy. Świat jest pełen możliwości – wykorzystuj je. Wiedza jak to zrobić jest w Twoim zespole.

7. Widzisz problemy – masz możliwości!
Jeśli zespół nie dostrzega problemów nie może się doskonalić i stawać się lepszym. Japończycy mówią „nie masz problemu? To masz problem! Nie możesz się doskonalić”.

8. Szukaj źródła problemu
Jeśli chcemy rozwiązać problem skutecznie, potrzebujemy dotrzeć do jego źródła. Nie znając przyczyn problemu możemy reagować jedynie na objawy. Warto przeanalizować sytuację wielokrotnie zadając pytanie „dlaczego?”.

9. Szukaj pomysłów angażując innych
Wypracowuj nowe rozwiązania w zespole. Zbieraj pomysły od wszystkich. Pamiętaj, że każde Twoje działanie ma wpływ na innych – pytaj więc ich o opinię o Twoim pomyśle.

10. Doskonalenie nie ma końca
To trudna zasada, ale staraj się codziennie być lepszym od siebie z wczoraj. Każdego dnia Świat generuje nowe rozwiązania z których możesz korzystać!