XI Seminarium praktyczno-naukowe Lean Higher Education Poland - Konferencja - BRIDGE of Knowledge

Konferencja XI Seminarium praktyczno-naukowe Lean Higher Education Poland

Data wydarzenia

24-25 czerwca 2024
Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
Europe/Warsaw strefa czasowa

Treść strony -Lista wystąpień

Uwarunkowania skuteczności szkoleń w zakresie Lean management w uniwersytecie – wyniki badań

Nie zaplanowane
20min
Aula 107 (Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej)

Aula 107

Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej

ul. R. Traugutta 79, 80-233 Gdańsk
Księga | Dobra praktyka projektowa (lean transformation)

Prelegent

Justyna Maciąg (Instytut Spraw Publicznych, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)

Opis

Doskonalenia zarządzania w szkole wyższej z wykorzystaniem Lean management wymaga dogłębnego zrozumienia idei Lean thinking, stworzenia odpowiedniej kultury organizacyjnej oraz struktury wspierającej proces zmiany oraz wdrożenia programu szkoleń pracowników i kadry zarządzającej. Uznaje się, że szkolenia są skutecznym narzędziem wdrażania Lean management, jednak nadal niewiele wiemy o tym w jakim stopniu wpływają one na zmianę kultury pracy oraz kultury organizacyjnej, a także jakie są przesłanki i bariery tej zmiany.
Celem prezentacji pokazanie w jakim sposób szkolenia w zakresie Lean management zmieniły kulturę pracy w uczelni oraz jakie są uwarunkowania tej zmiany. Zaprezentowane zostaną unikatowe wyniki badań przeprowadzonych wśród 175 uczestników pięcioletniego programu szkoleń pt. Lean management i restrukturyzacja procesowa w szkole wyższej zrealizowanym w latach 2019-2023 w ramach programu ZintegrUJ w Uniwersytecie Jagiellońskim. Szkolenia miały charakter szkoleń otwartych i zamkniętych. Obejmowały 40 godzin zajęć wg takiego samego programu w formie stacjonarnej, online oraz mieszanej. Kwestionariusz wypełniło 38 respondentów stanowi 26% badanej populacji.
Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że szkolenia, w opinii badanych, wpłynęły pozytywnie na wymiar poznawczy postaw (poglądy i wiedza w zakresie Lean), natomiast w zróżnicowanym zakresie na wymiar afektywny postaw (emocje związane z pracą). Wg opinii badanych wykształciły się u nich tzw. zachowania Lean, zmieniły nawyki oraz bardziej świadomie i konsekwentne stosują wartości, zasady oraz metody i narzędzia Lean w codziennej pracy. Jako główne przesłanki zmiany wskazano poczucie sprawczości i możliwość redukcji marnotrawstwa. Do głównych barier zaliczono: brak systemu motywacyjnego wspierającego zmianę, słabą komunikację oraz niechętną postawę kierownictwa.
Wyniki przeprowadzonych badań dają liderom uczelni nowe spojrzenie na strategię wdrażania Lean management oraz wskazują, w jaki sposób należy przygotować i wspierać pracowników w procesie zmian, tak aby wydatki na szkolenia nie stały się kolejnym źródłem marnotrawstwa w uczelni. Badania dostarczają również nowych informacji na temat związku między kulturą pracy a wdrożeniem Lean, które nie były wcześniej badane.

Główny autor

Justyna Maciąg (Instytut Spraw Publicznych, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)

Presentation materials

Jeszcze nie ma materiałów.