dr Elena Atanasiu
N&N Group Solutions Sp. z o.o.
eleni.siu@gmail.com
„Gen AI, mózg łowcy i inne super moce, czyli o tym jak sztuczna inteligencja wspiera proces budowania inkluzywnych przestrzeni edukacyjnych”
|
|
Gen AI przekształca krajobraz edukacji włączającej, oferując nowe sposoby na zaspokojenie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych. Dzięki pojawieniu się technologii personalizujących doświadczenia edukacyjne, szkoły i uniwersytety mogą teraz lepiej wspierać indywidualne potrzeby osób uczących się. Włączenie Gen AI w ramach Uniwersalnego Projektowania dla Uczenia się (UDL) wzmacnia inkluzywność naszych zajęć edukacyjnych. UDL, które ma na celu zapewnienie wielu sposobów angażowania, reprezentacji i wyrażania się, doskonale pasuje do adaptacyjnych możliwości Gen AI. Ta synergia pomaga w tworzeniu doświadczeń edukacyjnych, które są zarówno inkluzywne,
jak i wysoce spersonalizowane, odpowiadając na zróżnicowane potrzeby osób uczących się.
|
dr inż. Joanna Czerska
Politechnika Gdańska, Wydział Zarządzania i Ekonomii
joanna.czerska@pg.edu.pl
„Niekomputerowe gry symulacyjne w dydaktyce inżynierii zarządzania i logistyki”
|
|
W swoim wystąpieniu przedstawię w jaki sposób tłumaczę złożone zagadnienia moim studentom włączając
ich w proces doświadczania, wnioskowania i budowania zaangażowania. Pokażę, w jaki sposób popełnianie błędów może być świetnym sposobem na rozmowę o problemach i jak wspólnie ze studentami przekuwamy problemy
na działania doskonalące.
|
mgr Ewa Duda-Maciejewska
Collegium Civitas
ewa.duda-maciejewska@civitas.edu.pl
„Chat Riff: asystent AI wspierający refleksję”
|
|
Refleksja jest kluczowym elementem uczenia się przez doświadczenie, a rozwijanie umiejętności refleksyjnych
to ważny cel edukacyjny. Po dwóch intensywnych dniach pełnych inspirujących treści zapraszam na końcową sesję, podczas której wspólnie przetestujemy prototyp chat bota – Riff.
Riff został opracowany przez dr Britos Cavagnaro z Uniwersytetu Stanforda, aby zbadać, czy generatywna sztuczna inteligencja może wspierać proces refleksji. W trakcie sesji uczestnicy będą mieć możliwość przetestowania prototypu i sprawdzenia czy Riff pomaga im w refleksji nad zdobytymi doświadczeniami.
Zapraszam do wspólnego eksperymentu.
|
dr inż. Natalia Gietka
Politechnika Gdańska
natalia.gietka@pg.edu.pl
„H5P - a co to takiego? Odkryj interaktywność na wyciągnięcie ręki ”
|
|
Podczas wystąpienia odkryjemy, czym jest narzędzie H5P i jak można je wykorzystać do tworzenia interaktywnych treści edukacyjnych. Prelegentka:
- wyjaśni czym jest H5P i jakie możliwości oferuje,
- pokaże praktyczne przykłady zastosowania H5P w edukacji,
- zademonstruje, jak łatwo można zintegrować treści stworzone w H5P z platformą Moodle i nie tylko,
- podzieli się wskazówkami i najlepszymi praktykami dotyczącymi efektywnego wykorzystania H5P w codziennej pracy.
To wystąpienie jest skierowane do wszystkich, którzy chcą wzbogacić swoje zajęcia o nowoczesne, angażujące materiały dydaktyczne. Niezależnie od tego, czego uczysz i jakie masz doświadczenie, H5P jest narzędziem, które może znacząco ułatwić i uatrakcyjnić proces uczenia się angażując i motywując studentki i studentów.
|
dr inż. Gertruda Gwóźdź-Łukawska, dr Elżbieta Galewska
Politechnika Łódzka
gertruda@p.lodz.pl oraz elzbieta.galewska@p.lodz.pl
„Aktywne zaliczenie” jako alternatywna, nieobowiązkowa forma zaliczenia jednostki tematycznej lub działu”
|
|
Matematyka na pierwszym roku studiów inżynierskich stanowi nie lada wyzwanie zarówno dla studenta, jak i wykładowcy. Doświadczenie pracy w szkole średniej oraz sprawdzania matur z matematyki pozwala postawić tezę,
że studenci nie są zbyt dobrze przygotowani do studiowania. Choć niektórzy z nich posiadają dużą wiedzę, to już umiejętności miękkie nie są ich najmocniejszą stroną. Wprawdzie wielu z nich ma doświadczenie w przygotowywaniu prezentacji, to jednak generalnie panuje przekonanie, że przyjście na studia techniczne zwalnia z konieczności wypowiadania się.
Dlatego właśnie na zajęciach nie ograniczamy się do sprawdzania wiedzy w tradycyjny sposób, ale wprowadzamy też elementy zaliczeniowe przeprowadzane w formie zadań projektowych.
Zadania te zróżnicowane są pod względem stopnia skonkretyzowania danych. Najpierw studenci wybierają spośród gotowych równań i praktycznych problemów, a następnie sami stają się pomysłodawcami, badaczami i autorami prac. Dostarczają danych empirycznych i poddają je obróbce według przyjętych procedur.
Alternatywne zaliczenie wymaga większego nakładu pracy zarówno od studentów, jak i wykładowców. Sprawdzanie projektów zajmuje więcej czasu niż sprawdzanie zadań z kolokwium, ale często zaskakuje ciekawymi pomysłami
i realizacją. Odmienna forma zaliczenia sprawia większą satysfakcję obydwu stronom.
Dlaczego jeszcze to robimy? Żeby dać możliwość zamiany sposobu zaliczenia części przedmiotu na formę bardziej atrakcyjną i przystępną, a może łatwiejszą. Dostrzegamy trudności studentów w uczeniu się matematyki i pisaniu tradycyjnych kolokwiów w sali wykładowej. Proponujemy w zamian inspiracje matematyczne we wspólnym gronie.
|
mgr Tomasz Jankowski
Co-Founder & Chief Learning Officer w N&N Group Solutions Sp. z o.o.
tomasz.jankowski@nngsolutions.com
,,Jak nauczyć się latać na smoku?”
|
|
Z pierwszego jaja wykluł się mały smok. Nakarmiony informacjami o taksonomiach Blooma, Finka i Marzano bardzo chce wspierać nauczycieli i trenerów w tworzeniu efektywnych pytań quizowych. Czy zostanie odnaleziony przez smoczego jeźdźca i razem podbiją świat edukacji pomagając uczniom i studentom efektywniej się uczyć?
|
mgr Magdalena Kaleta-Kuzińska
Politechnika Bydgoska
kaleta.kuzinska.magda@gmail.com
„Tworzenie treści dydaktycznych z wykorzystaniem AI: nowe możliwości i wyzwania
w nauczaniu języków obcych specjalistycznych na studiach inżynierskich”
|
|
„(…)Nam chodzi o rozwój narzędzi uzupełniających pracę ludzką” (Michał Boni w: Przegalińska A., Oksanowicz P., Sztuczna inteligencja nieludzka, arcyludzka, Kraków 2023). Dynamiczny rozwój technologii stawia przed nauczycielami języka obcego specjalistycznego (English for Specific Purposes) liczne wyzwania, ale także otwiera nowe możliwości.
Z jednej strony istnieje konieczność modyfikowania treści dydaktycznych i dostosowywania ich do postępujących
w szybkim tempie zmian technologicznych, co jest procesem wymagającym i czasochłonnym. Z drugiej strony, otwiera się dostęp do narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, dających potencjał tworzenia interaktywnych materiałów edukacyjnych, zwiększających zaangażowanie i ułatwiających zrozumienie specjalistycznych treści w obcym języku. Sztuczna inteligencja może w nowoczesnej dydaktyce uzupełniać pracę nauczycieli i automatyzować część etapu przygotowania zajęć, ułatwiając kreowanie i modyfikację materiałów. W niniejszym wystąpieniu przedstawione zostaną przykłady treści na zajęcia języka angielskiego specjalistycznego na studiach inżynierskich wygenerowane
za pomocą wybranych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Zostaną one poddane krytycznej ocenie, pod kątem przydatności i warstwy merytorycznej. Krótko przedstawione zostaną również ograniczenia związane
z wykorzystaniem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji do generowania materiałów dydaktycznych na poziomie akademickim. Zarysowane zostanie pole do dalszych badań w zakresie porównania skuteczności zajęć językowych
na studiach inżynierskich prowadzonych z wykorzystaniem narzędzi AI do generowania treści dydaktycznych oraz tradycyjnych pomocy dydaktycznych.
|
mgr Judyta Kotarba
Collegium Da Vinci
judyta.kotarba@cdv.pl
,,Talenty w centrum uwagi: zarządzanie talentami w programie tutoringu”
|
|
W Collegium Da Vinci prowadzimy unikalny program tutoringu grupowego dla studentów pierwszego roku studiów pierwszego stopnia. Program ten opiera się na psychologii pozytywnej, wykorzystując metodologię Gallupa
do identyfikacji i rozwoju indywidualnych talentów studentów. Po pierwszych zajęciach każdy student przechodzi
test Gallupa (Top 5), który pozwala na odkrycie pięciu najmocniejszych talentów spośród 34 zidentyfikowanych przez Gallupa. Studenci pracują nad swoimi talentami przez cały rok akademicki, uczestnicząc w regularnych sesjach tutoringowych. Celem tych zajęć jest nie tylko zrozumienie i rozwijanie własnych talentów, ale również poznanie talentów swoich kolegów z grupy. Dzięki temu studenci uczą się współpracować w różnorodnych zespołach, co jest możliwe dzięki międzykierunkowemu charakterowi grup tutoringowych. To zróżnicowanie pozwala na głębsze zrozumienie różnorodności i wieloaspektowości talentów. Nasze badania wśród studentów wykazały, że blisko 60% respondentów zgadza się, iż znajomość własnych talentów jest niezwykle przydatna. Studenci podkreślają, że świadomość swoich mocnych stron pomaga im nie tylko w nauce, ale także w życiu codziennym oraz planowaniu kariery zawodowej. Rozpoznanie talentów ułatwia również komunikację i współpracę w grupach, co jest kluczowym elementem efektywnego funkcjonowania w środowisku akademickim i zawodowym.
W trakcie wystąpienia przedstawię szczegółowy przebieg programu tutoringu grupowego, omówię korzyści płynące
z zastosowania metodologii Gallupa oraz podzielę się wynikami badań przeprowadzonych wśród studentów. Dodatkowo, jako osoba zarządzająca tym projektem, podzielę się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami
z realizacji programu, ukazując, jak identyfikacja i rozwijanie talentów wpływa na rozwój osobisty i akademicki uczestników.
|
mgr Judyta Kotarba, mgr Agata Patelka
Collegium Da Vinci
beata.kurcin@cdv.pl oraz judyta.kotarba@cdv.pl
„Sekrety profesjonalnych kursów wideo: jak tworzyć wyjątkowe materiały
e-learningowe?”
|
|
W 2023 roku Collegium Da Vinci zakończyło realizację wieloletnich projektów, w ramach których wyprodukowało ponad 50 kursów e-learningowych wideo za łączną kwotę ok. 7 milionów złotych. Intensywna praca nad różnorodnymi tematycznie kursami, we współpracy z dwoma studiami nagraniowymi oraz ponad 40 autorami i autorkami mającymi odmienne pomysły i podejście do nagrywania kursów pozwoliła Uczelni uzyskać cenne doświadczenie. W wyniku podsumowań i ewaluacji możemy podzielić się z Państwem wypracowanym modelem przygotowania angażującego kursu e-learningowego bazującego na materiałach wideo.
Podczas wystąpienia słuchacze i słuchaczki dowiedzą się, jakie kluczowe aspekty składają się na model produkcji kursów e-learningowych przygotowywanych w CDV. Omówione zostaną m.in. etapy dotyczące pracy nad scenariuszem kursu, przygotowanie autora/ki do nagrań, czy projektowanie aktywizujących zadań do kursów asynchronicznych. Celem wystąpienia jest przedstawienie modelu w postaci kompleksowego przewodnika po profesjonalnym przygotowaniu i nagrywaniu kursów e-learningowych na podstawie zdobytego w ostatnich latach przez Uczelnię doświadczenia. Ponadto podzielimy się ze słuchaczami i słuchaczkami opiniami o kursach e-learningowych od naszych studentów i studentek, które pozwalają nam rozwijać i ulepszać nasze produkty e-learningowe. Mamy nadzieję,
że czerpanie z naszego doświadczenia ułatwi innym edukatorom i edukatorkom stworzenie profesjonalnego i angażującego kursu e-learningowego wideo, który będzie stanowił atrakcyjną formę nauki dla ich studentów
i studentek.
|
mgr Barbara Małuszyńska
Centrum Rozwoju Szkół Wyższych Merito
barbara.maluszynska@merito.pl
AI w procesie nauczania studenta – podsumowanie pilotażowego kursu dla wykładowców Uniwersytetów WSB Merito
|
|
Tematy poruszane podczas wystąpienia:
1. Nowe spojrzenie na proces dydaktyczny wynikający z powszechności technologii gen AI.
2. Jak rozpocząć efektywny dialog ze studentem odnośnie AI i jakie są korzyści tego dialogu?
3. Polityka AI – plusy wypracowania ze studentem wspólnej ścieżki kroczenia po AI.
4. Wyniki badania postaw wykładowców akademickich wobec AI (podsumowanie ankiety).
|
dr Joanna Mercik
Uniwersytet Śląski w Katowicach
joanna.mercik@us.edu.pl
„Praktyczne zastosowania i przyszłe perspektywy AI w akademickim kształceniu nauczycielek i nauczycieli”
|
|
Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w akademickim kształceniu nauczycielek i nauczycieli otwiera nowe możliwości dla poprawy jakości edukacji. Wystąpienie skupi się na praktycznych zastosowaniach narzędzi AI w procesie dydaktycznym oraz przyszłych perspektywach rozwoju tej technologii. Omówione zostaną przypadki użycia AI,
m.in. personalizacja nauczania, automatyzacja oceny prac oraz wykorzystanie wirtualnych symulacji dydaktycznych. Przedstawione zostaną również korzyści, takie jak zwiększenie efektywności nauczania i lepsze przygotowanie nauczycielek i nauczycieli do pracy w nowoczesnych szkołach, oraz wyzwania, w tym etyczne aspekty, prywatność danych i bariery techniczne. Podsumowanie obejmie analizę przyszłych kierunków rozwoju AI w kształceniu nauczycieli oraz propozycje działań, które mogą przyczynić się do skutecznego wdrożenia tych technologii w praktyce akademickiej. Dodatkowo, w ramach wystąpienia omówione zostaną case study z własnej pracy wykładowczyni, specjalizującej się w kształceniu nauczycieli z wykorzystaniem technologii. Analiza praktycznego zastosowania narzędzi AI oraz ocena ich efektywności w rzeczywistych warunkach edukacyjnych pokaże możliwości jak AI może transformować proces dydaktyczny na wyższych uczelniach.
|
dr inż. Bartosz Muczyński
Akademia Morska w Szczecinie
b.muczynski@pm.szczecin.pl
„W obronie „trzech Z” i o potrzebie nauki o systemach zarządzania wiedzą”
|
|
W ostatnich latach (szczęśliwie!) rośnie świadomość tego, jak ważny jest sam proces tworzenia notatek. Bartek Muczyński podejmie ten wątek, podkreślając znaczenie kolejnego kroku - budowania z tych notatek systemu wiedzy,
w którym informacje są ze sobą połączone i tagowane, pozwalając na ich przeszukiwanie i osadzenie w szerszym kontekście. Przedstawione zostaną m.in. takie metody jak PARA oraz, przeżywający cyfrową, drugą młodość, Zettlekasten. A całość domknie omówienie programu Obsidian - darmowego, nowoczesnego narzędzia, które
w tym wszystkim pomoże.
|
dr inż. Bartosz Muczyński
Akademia Morska w Szczecinie
b.muczynski@pm.szczecin.pl
„AI 101. Od podstaw do tworzenia własnych, lokalnych systemów”
|
|
Temat generatywnej sztucznej inteligencji jest obecny w świadomości dydaktyków już od wielu miesięcy, nie brakuje go również na naszej konferencji. Jako organizatorzy zdajemy sobie jednak sprawę, jak bardzo temat potrafi być wciąż obcy i przytłaczający, szczególnie przy tak dużym tempie rozwoju kolejnych narzędzi. Dlatego też proponujemy sesję dotyczącą genAI otworzyć wystąpieniem, które uporządkuje podstawowe pojęcia, takie jak LLM, GPT, RAG czy fine tuning, zaprezentuje bardziej zaawansowane metody korzystania z chatuGPT oraz przeprowadzi przez niesamowicie rozległy i zróżnicowany krajobraz lokalnych modeli.
|
dr inż. Bartosz Muczyński, dr Kinga Skorupska, prof. PJATK
Akademia Morska w Szczecinie
b.muczynski@pm.szczecin.pl
„Niedostępna rzeczywistość. Krytyczne spojrzenie na XR w edukacji” - wykład specjalny 26 września 2024, 9.30-10.00
|
|
Społeczność akademicka już zdążyła się oswoić z tym, jak często tematy edukacji i wirtualnej/rozszerzonej rzeczywistości występują razem. W oparciu o własne doświadczenia Bartek Muczyński - dla odmiany - trochę pokrytykuje ten związek, argumentując, że odlegli jesteśmy jeszcze od wykorzystania pełnego, edukacyjnego potencjału jaki oferuje ta technologia. Opowie też o często pomijanym, a bardzo poważnym problemie dostępności aplikacji XR i dlaczego należy o nim rozmawiać.
|
mgr Przemysław Sujka, mgr Iwona Wieczorek
e-learning.pl
przemyslaw.sujka@e-learning.pl, iwona.wieczorek@e-learning.pl
„Wyniki raportu „BAROMETR wykorzystania e-learningu w polskich uczelniach”
|
|
W dobie dynamicznych zmian zachodzących w sektorze edukacyjnym e-learning stał się integralną częścią procesu dydaktycznego na uczelniach wyższych. Pandemia COVID-19 dodatkowo przyspieszyła zmiany, stawiając przed nauczaniem na odległość kolejne wyzwania. Polskie uczelnie wyższe, podobnie jak instytucje edukacyjne na całym świecie, zaczęły poszukiwać skutecznych rozwiązań technologicznych, aby kontynuować misję edukacyjną
w bezpiecznym i dostępnym środowisku. Jako marka e-learning.pl, specjalizując się między innymi w obsłudze sektora akademickiego, podjęliśmy próbę oszacowania kondycji e-learningu na uczelniach wyższych oraz nakreślenia perspektyw jego rozwoju. Raport "BAROMETR wykorzystania e-learningu w polskich uczelniach" jest wynikiem badania przeprowadzonego od września 2022 do listopada 2023, w którym uczestniczyło 78 polskich uczelni.
Naszym celem było zebranie opinii i doświadczeń związanych z e-learningiem, aby zidentyfikować wyzwania, najlepsze praktyki oraz plany rozwojowe w zakresie nauczania online. Raport rzuca światło na dynamiczny rozwój e-learningu, odkrywając, jak polskie uczelnie przystosowują się do nowych wyzwań edukacyjnych i technologicznych. Wnioski są wstępem do głębszego zrozumienia przyszłości e-learningu w Polsce. W trakcie wystąpienia zostaną zaprezentowane wyniki badania oraz kluczowe wnioski.
|
dr hab. inż. Piotr Szczuko, prof. PG
Politechnika Gdańska
pioszczu@pg.edu.pl
„Wykładowcy AI i wirtualni korepetytorzy, czyli „czy kalkulator nauczy mnie matematyki?” - wykład specjalny 26 września 2024, 9.00-9.30
|
|
Sztuczna inteligencja będzie narzędziem nieodzownym w nauce i pracy w każdej dziedzinie życia, tak jak komputery, edytory tekstu i arkusze kalkulacyjne. Przyjrzymy się problemom integracji AI i dydaktyki. Jak AI może wspierać,
a jak potencjalnie zakłócać kształcenie? Czy wykładowcy AI to przyszłość edukacji? Jaką rolę powinien pełnić
nauczyciel-człowiek w erze sztucznej inteligencji? „Czy kalkulator nauczy mnie matematyki” i jakie są fundamentalne ograniczenia AI w kontekście rozumienia i kreatywnego myślenia, które są kluczowe w procesie edukacji?
|
dr inż. Katarzyna Szepietowska z zespołem (Magdalena Oziębło, Karol Winkelmann, Łukasz Żmuda-Trzebiatowski, Violetta Konopińska-Zmysłowska, Mateusz Sondej,
Anna Pestka, Agnieszka Tomaszewska)
Politechnika Gdańska
katarzyna.szepietowska@wilis.pg.gda.pl
„Interaktywna aplikacja w nauczaniu mechaniki statycznie wyznaczalnych układów prętowych”
|
|
„W poszukiwaniu równowagi” to interaktywna aplikacja webowa wspierająca naukę wyznaczania sił wewnętrznych
w prętowych układach statycznie wyznaczalnych. Aplikacja z systemem natychmiastowej informacji zwrotnej została zaprojektowana z myślą o potrzebach osób studiujących budownictwo i inne pokrewne kierunki inżynierskie oparte na mechanice. Proponujemy nowoczesne i atrakcyjne narzędzie mające za zadanie podnieść zaangażowanie studentów
i ułatwić efektywną samodzielną naukę mechaniki. Studentki i studenci mogą w aplikacji ćwiczyć sporządzanie wykresów sił wewnętrznych w dowolnym miejscu, czasie i we własnym tempie. Otrzymują natychmiastową informację zwrotną, której szczegółowość zależy od wybranego poziomu. Wielopoziomowy system wskazówek zależnych od popełnionego przez użytkownika błędu jest tak zbudowany, aby uczyć sposobów samodzielnej kontroli poprawności rozwiązania. Aplikacja zachęca do wejścia na wyższe poziomy, gdzie wymagana jest większa samodzielność użytkownika. Wybrane przykłady mają też pomóc zrozumieć osobom użytkującym aplikację związek pomiędzy mechaniką a analizą rzeczywistych konstrukcji i przyczynić się do głębszego zrozumienia mechaniki. Pierwsza wersja aplikacji została bardzo pozytywnie odebrana przez studentki i studentów, i oceniona przez większość ankietowanych jako ułatwiająca naukę i podnosząca motywację do systematycznej samodzielnej pracy. W planach jest też dalszy rozwój aplikacji.
|
lic. inż. Kamil Szefler
Politechnika Gdańska
kamil.szefler@pg.edu.pl
„Szukając lądu w czasie sztormu, czyli przyszłość i oczekiwania
w obliczu napływu AI”
|
|
Puste korytarze gmachu głównego, chociaż kalendarz wskazuje na początek października. Początek studiów w roku, który był inny niż wszystkie. Zdawało się, że to właśnie globalny kryzys pandemiczny stanowić będzie okres największych niepewności. Trzy i pół roku później odbiór dyplomu, gdy świat każdego dnia pędzi w kierunku osobliwości technologicznej, której według wielu wcześniejszych progonoz współczesne pokolenia miały nie zdążyć ujrzeć. Perspektywy masowych zwolnień, szalejącej dezinformacji niemożliwej do odróżnienia od faktów. Wykład o zdolności do adapatcji, odpowiedzialności oraz niepewności w świecie ogarniętym przez sztuczną inteligencję. Perspektywa studenta, który zamierza przyczynić się do przeistoczenia wiatru zmian w sztorm rewolucji, jakiej ludzkość nie miała do tej pory okazji ujrzeć.
|
mgr Radosław Wesołowski, mgr Maciej Worwa, lic. Karolina Sosnowska
Centrum Nowoczesnej Edukacji, Politechnika Gdańska
radoslaw.wesolowski@pg.edu.pl, maciej.worwa@pg.edu.pl, karolina.dembek@pg.edu.pl
„Zastosowanie środowiska Unity do tworzenia nowoczesnych gier edukacyjnych 3D”
|
|
Prezentacja poświęcona jest najważniejszym (w naszej ocenie też najciekawszym) aspektom, które nasz zespół napotkał w dotychczasowych pracach nad nowoczesną grą edukacyjną, w pełni opartą na silniku gamingowym Unity.
„Blackout” to produkcja dla studentów przedmiotu „Miernictwo i systemy pomiarowe” na Wydziale Elektrotechniki
i Automatyki Politechniki Gdańskiej, w której gracz ucząc się i rozwiązując zadania przywraca dopływ energii elektrycznej do kolejnych lokalizacji wirtualnego miasta.
Z perspektywy twórców: warstwy wizualnej (2D oraz 3D), programistycznej i estetycznej opowiemy o procesie projektowym i zastosowanych darmowych narzędziach (takich jak Unity, Blender czy Figma), a także o autorskich metodach, którymi posługujemy się w odpowiedzi na pojawiające się wyzwania charakterystyczne dla tego typu produkcji.
|
dr inż. Janusz Zalewski, prof. PUZ
Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
„Doświadczenia w używaniu ChatGPT do nauczania algorytmów programowania”
|
|
Various Artificial Intelligence (AI) tools have become commonly used by computer science and software engineering students in solving programming problems and algorithmic tasks. Most of this use is rather chaotic and does not meet any systematic educational criteria, so AI tools could be considered an important enhancement in the education of programmers. Even though both individual instructors and educational institutions have begun studying related issues in attempts to transition to AI-backed teaching in programming education, relatively little information is available now, how to deal with automatically generated code in enhancing students’ knowledge of programming and computing, what are the best practices for adoption of such kinds of instruction, and can this technology really benefit teaching of programming constructs and computational methods.
In this view, the objective of this paper is look more closely at the related problems and attempt to analyze pros and cons of introducing this technology into a first-year academic course on Programming Algorithms and Data Structures. The author shares his experiences in selecting programming tasks that qualify for being incorporated into such experiments, gives practical examples of using a respective methodology as an educational vehicle, and discusses results obtained by applying related techniques in teaching a group of fifteen first-year students.
|
dr inż. Cezary Żrodowski, prof. PG
Politechnika Gdańska
cezary.zrodowski@pg.edu.pl
„Projekt Leonardo – co się udało, a co nie bardzo”
|
|
Wystąpienie obejmuje:
1. Opis konkursu KID i projektu Leonardo, najważniejsze cele i założenia metodyczne, obejmujące kształcenie w zakresie zaawansowanego oprogramowania inżynierskiego, w oparciu o nietypowe przykłady, pochodzące
z dorobku Leonarda da Vinci.
2. Implementację różnych modeli współpracy ze studentami: od całkowitego wolontariatu, poprzez działalność w kole naukowym, po pracę związaną z wynagrodzeniem w postaci ECTS (zaliczenie przedmiotu „Projekt zespołowy” na studiach II stopnia) lub umowa zlecenie i wypłata dla studentów ze środków finansowych projektu).
3. Opis platformy software’owej, na której zrealizowano projekt: pakietu 3D CAD/CAE/VR Siemens NX, dostępnego bezpłatnie dla wszystkich studentów, doktorantów i pracowników trójmiejskich uczelni i instytucji badawczych, będących użytkownikami Centrum Informatycznego Trójmiejskiej akademickiej Sieci Komputerowej (CI TASK).
4. Prezentację efektów w postaci opracowanych parametrycznych modeli 3D wzorowanych na oryginalnych rysunkach Leonarda da Vinci, symulacji kinematycznych, wytrzymałościowych i przepływowych wykonanych na ich podstawie oraz skryptu do prowadzenia zajęć w zakresie modelowania 3D, ze wskazówkami metodycznymi.
5. Wnioski i plany na najbliższą przyszłość, modyfikacja i rozszerzenie formuły wyboru tematów, umożliwiającej studentom szerszą realizację własnych propozycji, bardziej interesujących i angażujących niż pierwotnie zaproponowana, ograniczona do jednego autora.
|